Zou telemonitoring zinvol zijn voor jou?

Geplaatst op: 
Woensdag, 17 juni, 2020 - 19:42

Beste ledenvereniging ,

 

Door het coronavirus heeft de opvolging van de gezondheid van patiënten vanop afstand een boost gekregen. Zorgverleners kunnen patiënten vanop afstand monitoren op basis van gegevens die ze van de patiënt doorkrijgen. Dit heet telemonitoring. Ook wanneer de zorg binnenkort terug volledig is opgestart, kan telemonitoring een meerwaarde betekenen voor personen met een chronische aandoening, als aanvulling op de fysieke contacten met zorgverleners.

 

Wat is telemonitoring juist?

Telemonitoring betekent dat de gezondheid van de patiënt vanop afstand opgevolgd wordt.

Dit kan op 3 manieren:

  • Via niet-geïmplanteerde toestellen:

de patiënt heeft een aantal controletoestellen in zijn thuisomgeving. Bijvoorbeeld een bloeddrukmeter, hartslagmeter, bloedglucosemeter, longfunctiemeter,… De zorgverlener ontvangt de gegevens van de metingen van deze apparaten en volgt dit vanop afstand op.

  • Via geïmplanteerde toestellen:

de patiënt heeft een apparaat in zijn lichaam zitten zoals een pacemaker, defibrillator,… dat gegevens verstuurt naar je zorgverlener.

  • Via apps:

de patiënt vult gegevens in in een applicatie op zijn smartphone zoals emotionele toestand, gewicht, voeding,… of de applicatie meet zelf bepaalde gegevens  zoals aantal stappen, fysieke activiteit,… en verstuurt deze informatie naar je zorgverlener.

Op basis van de ontvangen gegevens van de toestellen of apps geeft de zorgverlener advies aan de patiënt.

 

Het gaat hierbij dus om het opvolgen of monitoren van de gezondheid van de patiënt van op afstand en niet om consultatie of behandeling van op afstand. Dit laatste heet teleconsultatie of telegeneeskunde.

 

Wat willen wij graag weten?

  • Maakte jij, of iemand uit je vereniging, al gebruik van telemonitoring?
  • Ken jij een manier van telemonitoring, in België of daarbuiten?
  • Op welke manier zou telemonitoring zinvol kunnen zijn voor jouw aandoening?
    • Met een controletoestel?
    • Met een app?
    • Onder welke voorwaarden? Bv. evaluatie van het gebruik samen met de zorgverlener, inbedden in een zorgpad, financiering/terugbetaling, privacy van gegevens, …

 

Kan jij of iemand uit je vereniging ons hierover informatie bezorgen, of heb je nog vragen? Stuur dan een mailtje naar marit.mellaerts@vlaamspatientenplatform.be voor vrijdag 3 juli en dan nemen wij contact met jou op.

 

Alvast bedankt!

 

 

Met vriendelijke groeten,

 

 

VPP logo zonder achtergrond

       Marit Mellaerts

       Beleidsmedewerker

 

       Vlaams Patiëntenplatform vzw

       Groenveldstraat 15, 3001 Heverlee

       Tel. 016 23 05 26

       470.448.218 – RPR - Leuven

       www.vlaamspatientenplatform.be  

       Facebook - Twitter

 

       Er is momenteel geen telefonische permanentie.

       U kan ons steeds bereiken via mail. Bedankt voor uw begrip.